1. Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amalan bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta-benda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh).
2. Sehingga kamu masuk kubur.
3. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati).
4. Sekali lagi (diingatkan); jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari kiamat).
5. Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui – (apa yang kamu akan hadapi) – dengan pengetahuan yang yakin (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat).
6. (Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat neraka yang marak menjulang.
7. Selepas itu – demi sesungguhnya! – Kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya).
8. Selain daripada itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya).
Keterangan:
Surah ini diturunkan di Makkah, mengandungi 8 ayat.
Dinamakan surah at-Takaatsur (Memperbanyak) yakni berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya harta-benda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh, kerana pada awal surah ini Allah menegur orang-orang yang berbuat demikian.
Intisari kandungannya: Setelah membentangkan teguran Allah terhadap orang-orang yang melakukan perbuatan itu, lalu diberi amaran:
“Jangan sekali-kali bersikap demikian. Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati).”
Diingatkan lagi: Demi sesungguhnya, kalaulah kamu mengetahui – apa yang kamu akan hadapi – dengan pengetahuan yang yakin, tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat.
Kemudian diterangkan, bahawa masing-masing — yang mukmin dan yang kafir, akan ditanya pada hari akhirat kelak.
Orang-orang mukmin akan ditanya tentang nikmat-nikmat itu kerana hendak menyatakan kemuliaan mereka, disebabkan mereka bersyukur dengan menggunakan segala nikmat dikurniakan pada perkara diredai Allah.
Sebaliknya orang-orang kafir pula akan ditanya tentang nikmat-nikmat itu kerana hendak menyatakan kejahatan dan kehinaan mereka, dengan sebab mereka menyalahgunakan nikmat-nikmat pemberian Allah pada perkara dimurkai-Nya.
Tafsir Pimpinan ar-Rahman