Bakhil ialah menahan diri daripada memberi atau membelanjakan apa yang wajib dan wajar mengikut ketentuan hukum sama ada mengikut pertimbangan hukum syarak mahupun hukum adat dan maruah.
Dari aspek hukum syarak seperti menegah diri daripada menunaikan kewajipan zakat, kewajipan nafkah terhadap anak dan isteri, ibu bapa, keluarga serta orang yang ditetapkan oleh Allah.
Mungkin orang bakhil menunaikan juga hak berkenaan, tetapi dengan berat hati. Malah, mereka dilihat selalu memberi, tetapi dengan barang buruk yang tidak disukainya lagi. Mereka berat hati untuk memberi barang yang terbaik atau sederhana dan disenangi.
Bakhil dari segi adat dan maruah seperti memulangkan barang pembelian kerana kekurangan yang amat sedikit.
Demikian juga orang yang memberikan kadar nafkah seperti ditetapkan mahkamah tetapi menyusahkan pemberiannya. Sama juga orang yang ada sebuku roti, kemudian datang seorang ingin makan bersamanya, lalu disembunyikan roti berkenaan.
Punca utama sifat bakhil ialah cintakan hawa nafsu yang hanya boleh dicapai melalui wang dan harta di samping menaruh harapan untuk hidup lebih lama. Orang yang merasakan akan hidup lama dan ingin diisi dengan kepuasan nafsu melalui hartanya sudah tentu akan menyebabkan bakhil.
Seterusnya, orang menjadi bakhil kerana terlalu sayangkan hartanya. Disebabkan sayang harta, dia tidak mahu mengeluarkan zakat dan tidak bersedekah kerana bimbang hartanya berkurangan.
Orang seperti ini sanggup terlantar di rumah apabila terkena sakit. Dia tidak mahu ke hospital, bimbang wangnya habis kerana terpaksa membayar kos rawatan dan ubat. Dia lebih suka menggenggam wang dimiliki.
Demikianlah sifat bakhil yang amat buruk. Hakikat ini diakui agama, seperti digambarkan pada ayat 180, surah Ali-Imran bermaksud: “Dan jangan sekali-kali orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka daripada kemurahan-Nya menyangka bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat kelak…”
Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Takutilah (jauhilah) kezaliman kerana sesungguhnya kezaliman itu adalah kegelapan pada hari kiamat dan takutilah (jauhilah) perangai bakhil kerana bakhil itu telah membinasakan orang yang dahulu daripada kamu iaitu membawa mereka melakukan pertumpahan darah sesama mereka dan menghalalkan perkara yang diharamkan kepada mereka.” (Riwayat Muslim)
Masyarakat yang sejahtera ialah masyarakat yang subur dengan sifat kemanusiaan, sifat berbakti dan beramal kebajikan, suka berkorban demi kepentingan orang lain, bekerjasama, belas kasihan dan membantu golongan lemah.
Sebaliknya, tidak akan wujud masyarakat yang benar-benar sejahtera jika masing-masing tandus dengan sifat berkenaan disebabkan adanya sifat bakhil. Sifat ini diumpamakan telaga kering yang tertutup sumber mata airnya.
Justeru, hati yang tandus daripada kebajikan, siapa lagi dapat diharapkan untuk membela dan membantu keluarga, fakir miskin, anak yatim, orang terlantar, teman ditimpa kesusahan dan jiran dalam kesempitan.
Bagaimana akan tegaknya kebenaran dan terlaksananya keadilan jika sifat bakhil terus menguasai masyarakat berkenaan.
Tiadalah Islam menjamin kesejahteraan sekiranya sifat bakhil membelenggu diri. Dalam berzakat sebagai contoh, jika semua masyarakat tidak mahu mengeluarkannya bagaimana si fakir dan miskin akan terbela? Tentu mereka bertambah melarat.
Mereka yang tidak mengeluarkan zakat sebenarnya lebih daripada bakhil kerana zakat itu hak Allah untuk diagihkan kepada lapan jenis golongan ditetapkan-Nya.
Memandangkan betapa buruknya kesan sifat bakhil, Islam menggalakkan amalan berbelanja (infak) dalam konsep menyeluruh, merangkumi faedah duniawi dan ukhrawi.