1. Demi matahari dan cahayanya yang terang benderang.
2. Dan bulan apabila ia mengiringinya.
3. Dan siang apabila ia memperlihatkannya dengan jelas nyata.
4. Dan malam apabila ia menyelubunginya (dengan gelap gelita).
5. Demi langit dan Yang membinanya (dalam bentuk yang kuat kukuh — yang melambangkan kekuasaan-Nya).
6. Serta bumi dan Yang menghamparkannya (untuk kemudahan makhluk-makhluk-Nya).
7. Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya).
8. Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa.
9. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya — yang sedia bersih — bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amalan kebajikan).
10. Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya — yang sedia bersih — itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
11. (Ingatlah) kaum Tsamud telah mendustakan (Rasulnya) dengan sebab perbuatan derhaka mereka yang melampaui batas.
12. Ketika orang yang sehabis-habis jahat antara mereka menerima perintah daripada mereka (supaya membunuh unta yang menjadi mukjizat).
13. Maka, berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: “(Janganlah kamu ganggu) unta betina daripada Allah itu*, dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya (supaya kamu tidak ditimpa azab).”
14. (Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu mereka mendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhan menimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Dia meratakan azab itu meliputi mereka (sehingga punah-ranah semuanya).
15. Dan Allah tidak hiraukan kesudahan (mereka) yang demikian, (kerana itu adalah balasan yang adil).
NOTA
* Yakni unta betina yang dijadikan mukjizat oleh Allah bagi Nabi Soleh Alaihissalam.
KETERANGAN
Surah ini diturunkan di Makkah, mengandungi 15 ayat.
Dinamakan surah asy-Syams (Matahari) kerana pada awal surah ini dan ayat-ayat yang berikutnya Allah Taala bersumpah dengan matahari dan makhluk-makhluk yang lain, bahawa sesungguhnya berjayalah orang-orang yang menjadikan dirinya — yang sedia bersih — bertambah-tambah bersih dengan iman dan amalan kebajikan, dan hampalah orang yang menjadikan yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya dengan sebab kekotoran maksiat.
Intisari kandungannya — menegaskan perihal manusia yang telah diciptakan oleh Allah, yang menyempurnakan kejadiannya serta mengilhamkannya (mengenal) – jalan yang membawanya kepada kejahatan dan yang membawanya kepada bertakwa.
Dengan yang demikian, terserahlah kepada manusia sendiri memilih dan bertanggungjawablah dia terhadap pilihannya itu. Jika dia memilih jalan yang membawanya kepada kebaikan – iman dan takwa, maka selamatlah dia di dunia dan di akhirat, dan jika sebaliknya maka buruklah akibatnya.
Sebagai contoh, diceritakan perihal kaum Nabi Soleh yang telah memilih jalan yang membawa mereka kepada kejahatan, lalu mereka menderhaka kepada Allah dan Rasul-Nya. Akibatnya mereka dibinasakan oleh Allah sehingga punah-ranah semuanya.
“Dan Allah tidak hiraukan kesudahan — mereka yang buruk — itu (kerana yang demikian ialah balasan yang adil).
Sumber — Tafsir Pimpinan ar-Rahman
LIHAT SURAH ASY-SYAMS
Sumber — quran.ksu.edu.sa